Önkormányzatunk egyik fontos célkitűzése, hogy segítse a kerület óvodáiba járó gyerekek
egészséges életmódra nevelését. A tizen-nyolc intézmény fenntartójaként minden évben
igyekszik új sport-eszközökkel bővíteni, fejleszteni az óvodák már meglévő eszköztárát,
ezáltal is hozzájárulva a kicsinyek egészségneveléséhez. A múlt évben minden óvoda
számára tíz darab BOSU labdát vásárolt a helyi önkormányzat. Mostanra a gyerekek
megismerték és megszerették ezt a sokrétűen használható speciális labdát.
A ma már világszerte ismert sportszer elnevezése egy angol betű-szóból ered, és arra
utal, hogy a labda mindkét oldalával felfelé jól használható. A BOSU labda kinézetre
egy gomba fejéhez hasonlít: egyik oldala félkör alakú, míg a másik lapos. Kétoldalt
pedig egy ex-panderhez hasonló szerkezetet lehet rá erősíteni.
Szekeres Erika, a Zöld Ág Óvoda óvodapedagógusa, úszóedző, a kerületi Egészséges
Életmód Munkaközösség tagja bemutató foglal-kozásokon ismertette meg kollégáit és
a gyerekeket az eszköz hasz-nálatával. Mint mondja, a felfújható BOSU labdát eredetileg
első-sorban rehabilitációs célokra alkalmazták, majd hamarosan világszerte elterjedt
az edzőtermekben is. Jó egyensúlyérzékfejlesztő és test-tartást javító hatása miatt
kisgyerekek játékos fejlesztésére is ki-válóan alkalmas.
Az egyensúlyérzék fejlődése három és fél és hétéves kor között – tehát óvodáskorban
– a legintenzívebb, ami nemcsak a gyerekek mozgás-koordinációjára, hanem agyuk egyéb
területeinek fejlődésére is nagy hatással van. A BOSU labda megmozgatja a teljes
testet: állva, ülve, guggolva, térdelve, hason fekve, ugrálva végezhetők vele egyensúlyfejlesztő
és erősítő gyakorlatok. Instabilitása miatt folya-matos koncentrációra és tudatos
testmozgásra késztet: megmoz-gatja a gerincet és a csípőt stabilizáló izmokat.
A gyerekek egyensúlyi rendszere akkor fejlődik legjobban, ha pici koruktól kezdve
alkalmat teremtünk számukra a mozgásra, ugrán-dozásra, pörgésre-forgásra, hintázásra.
A BOSU labdával ez is meg-valósítható. A labda kiválóan használható zárt térben:
bármikor elő-vehető az óvodai csoportszobában vagy a tornateremben. Ugyan-akkor jó
időben a szabadban, a játszótéren vagy az óvodaudvaron is sokféle mozgásos játékra
alkalmas.
A helyes testtartás kialakításában is segíti az óvodásokat ez az eszköz. A talpnak
fontos szerepe van az egyensúly érzékelésében, megtartásában, ezért ha a körülmények
engedik, célszerű minél több gyakorlatot mezítláb végezni rajta. Szekeres Erika azt
tapasztalta: ha a gyerekek „szabad kezet” kapnak, akkor rendkívül kreatívan tudják
használni a BOSU labdát. Akár egymagukban, akár a közös, csoportos játékok alkalmával
sokféle módon tudnak játszani, mozogni vele. A labdán végzett páros gyakorlatok megtanítják
a kicsiket egy-máshoz alkalmazkodni: a mozgáson kívül fejlődnek a gyerekek szo-ciális
képességei, mint például a társaikra való odafigyelés, egymás segítése, a türelem.
A játékok során az óvónő irányításával a gyerekek lehetnek kis verebek – ilyenkor
például szökdelnek a labdán, vagy fél lábon ácsor-gó gólyák, esetleg „farönkön” guggoló
kis baglyok. Ezen a különleges labdán eszközzel végzett gyakorlatok segíthetik a
kicsik finommo-torikus képességeinek fejlődését is.
A BOSU labda nem csak fizikailag, hanem mentálisan is fejleszti az óvodásokat. A
vele végzett gyakorlatok kerületünk óvodáiban egyre inkább beépülnek a mindennapos
mozgásfejlesztésbe, változatosab-bá, érdekesebbé téve a testnevelési játékokat, a
csoportszobai és az udvari tevékenységeket.
Csop V.