Hírek
TV13
médiaajánlat
letölthető innen
tv13-mediaajanlat-2016.pdf
TV13
műsorstruktúra
musorstruktura2017.pdf
Élő adás
TV13 élő adás
vissza…
Back (history)

Az iskolaválasztás minden évben komoly fejtörést jelent a leendő elsősök szülei számára. Nincs már túl sok idő a döntésre: a legtöbb intézmény a következő hetekben rendezi a nyílt napokat, utána pedig várja a jelentkezési lapokat. Dr. Rigler Ilona pszichiátert, a Faludi utcai Mentálhigiéniai Központ vezető főorvosát arról kérdeztük, mik azok a legfontosabb szempontok, amelyeket érdemes figyelembe venni az általános iskola kiválasztásánál.

A szakember szerint mindenekelőtt azt, hogy az iskola közel legyen a gyerek otthonához. Ez lényeges azért is, hogy ne kelljen nagyon korán kelni és mindennap hajnalok hajnalán indulni, valamint hogy belátható időn belül a gyereket egyedül is elengedhessük az iskolába. A társas kapcsolatokat is nehezíti a távoli lakhely. Mivel a gyerekek általában az osztálytársaik közül választanak barátot – aki nagy valószínűséggel az iskola környékén lakik – a szülők közreműködése nélkül aligha lehetnek együtt.

Az egy környéken lakó szülők is többet tudnak találkozni, több véleményt hallhatnak a kiszemelt iskoláról, illetve a leendő tanító nénikről. Merthogy ez utóbbi a következő igen fontos szempont. Az elsős és másodikos pedagógus személyisége meghatározó abban, hogy csemeténk szeretni, vagy utálni fogja-e az iskolát. Jó tanítókat pedig állami iskolában is találhatunk. A szülők óvodai tapasztalataik alapján tudhatják, milyen típusú pedagógus felel meg leginkább gyermeküknek.

Egy szorongó, szabálykövető gyereknek inkább egy „tyúkanyóra” van szüksége, míg egy virgonc, határokat nem tartó, minden lében kanál kicsi valószínűleg jobban jár egy határozottabb pedagógussal. A dolog oda-vissza működik: fontos, hogy a pedagógus is el tudja fogadni a gyerek személyiségét. A nyílt nap sokat segíthet a tanító, illetve az iskola megismerésében. Azonban semmiképp se hagyjuk, hogy a gyerek döntsön leendő iskolájáról, illetve tanítójáról. Ne is biztassuk ilyesmire. A választás a szülők felelőssége és kötelessége.

A következő kérdés, amivel a szülők szembesülnek: mennyire vegyék figyelembe a hatéves kisgyerek – a későbbiekben nyilván még sokat változó – érdeklődését. A szakember szerint nem célszerű túlságosan egy adott irányba „becsatornázni” a leendő első osztályost. Attól, hogy a matek érdekli, nem teszünk rosszat neki, ha nem rögtön ilyen tagozatra irányítjuk. Sőt: valószínűleg jobban jár, ha „normál” osztályba kerül, ahol látóköre tágulhat, az érdeklődését pedig kielégítheti egy rendszeres szakkör.

Ami viszont a különórákat illeti, bánjunk ezekkel csínján: elegendő egy-egy sport-, illetve zenei vagy nyelvi foglalkozás. Mindenképpen legyen heti két-három szabad délután, amikor a gyerek az iskola után hazamegy, és „csak” játszik.

Manapság sok szülő a túlságosan teljesítményközpontú oktatástól tartva az alternatív iskolákban keresi a megoldást. Dr. Rigler Ilona szerint ilyet csak akkor válasszunk, ha pontosan ismerjük az adott intézmény pedagógiai elveit. Példának hozza azokat az iskolákat, amelyek jó lehetőséget jelentenek a nagyobb szabadságot igénylő, szorongóbb gyerekek számára, ugyanakkor kevésbé alkalmasak olyanoknak, akiknek az a jó, ha határokat szabnak nekik.

Az „iskolagyárakat” kikerülendő, a tehetősebb szülők nemegyszer a kisebb létszámú magániskolában gondolkodnak. A magániskolák anyagi rászorult-ságuk miatt felvesznek magatartási zavarokkal küszködő kicsiket is. Így előfordulhat, hogy a legjobb szándékú szülő igencsak megnehezíti a csupa problémás társ közé cseppenő gyermeke dolgát. Arról nem is beszélve, hogy a kis osztálylétszám csökkenti az esélyt, hogy gyerekünk barátot találjon.

Végül, de nem utolsósorban: az állami iskolákban, ahová sokféle gyerek jár, jobban elsajátítják az elfogadást, a szociális érzékenységet, míg a fizetős alternatív és magániskolákba járókat nemegyszer túlságosan steril környezet veszi körül.


Csop Veronika

Hol tanuljon a gyermek?

2017. március 21., kedd 14:35

Iskolaválasztás A pedagógus személyisége meghatározó